Kooperativet Olga Blogg

En augustihälsning

Nu börjar sensommaren och hösten att komma och vi vill önska er alla välkomna från era semestrar. Hoppas ni haft det trevligt och avkopplande. Nu tar vi nya tag för Olga och ser med tillförsikt fram mot att Olga utvecklas i rätt riktning.  Tiden närmar sig för hissinstallation vilket vi ser mycket fram emot så att vi snart kan ha en fungerande verksamhet.

 

 

Kåseri från vår ordförande

Eva Ternegren, ordförande i kooperativet Olga, kåserar

I höstas sågs rubriker som Hells Angels hus till salu (GP) och Kooperativet Olga tar över Hells Angels klubblokal i Mölndal (GT)? Kooperativet Olga – vad är de för några undrade ni kanske – det ska ni få veta nu.

Olga är ett assistans- och hemtjänstföretag som i år firar 20 års jubileum. Företaget startade alltså redan 1996 och hade då varit ett kommunalt boende för människor med funktionsnedsättningar i form av rörelsehinder. Drygt 20 specialanpassade lägenheter fanns i huset på Släpharvsgatan 3 och de som bodde där fick hjälp av anställda med sin dagliga service. Huset var byggt med hjälp av så kallade Röda fjädern pengar. I den gemensamma samlingslokalen i bottenvåningen föddes idén om att ta över hela verksamheten i egen regi, att få vara med och bestämma och vara delaktig i viktiga saker som vem som blir anställd, hur dagarna ska utformas, aktiviteter och också kunna styra ekonomiska prioriteringar.

Coompanion kontaktades

Sagt och gjort – någon ringde Coompanion, företaget där jag jobbar, för att få goda råd inför ombildningen. Coompanions uppdrag var och är fortfarande att hjälpa och rådge människor som vill starta gemensamt ägda företag. Jag åkte till Olga, träffade ett gäng glada och motiverade människor, några av dem var rullstolsburna, andra jobbade som vårdpersonal. De hade visionen om ett gemensamt kooperativ där både brukare och personal var lika delaktiga. Ingen hade drivit företag tidigare. Vi satte igång, ringde kommunen som var med på noterna ganska snart.

Utbildning för alla

Jag föreslog en ”starta eget tillsammans” utbildning som kommunen beviljade stöd till. Under 20 svettiga timmar på kvällstid jobbade vi oss igenom företagsform, resultatbudget, arbetsgivaransvar, tillståndsgivning och mycket mer. Några månader senare startade kooperativet i egen regi som en ekonomisk förening där alla brukare var medlemmar och nästan all personal valde att följa med. Ett avtal skrevs med kommunen kring de gemensamma lokalerna. Själva tjänsterna, den personliga assistansen finansierades av Försäkringskassan. Att kommunen var positiv till etableringen och också gav ett litet men viktigt stöd till utbildningen var avgörande för starten. Allra viktigast var engagemanget och viljan hos brukare och personal.

Så har det gått 20 år och mycket har hänt. 2010 kom Lagen om valfrihet i Mölndal som innebar att servicetagare inom hemtjänst fick rätt att välja utförare hos vårdföretag och kommun. Olga blev hemtjänstföretag. En stadigt växande krets äldre väljer nu oss – vi tror att det beror på trevlig person, småskalig verksamhet, god kontinuitet och att vi är mycket lyhörda för de äldres behov.

Nya lokaler behövdes

Tyvärr sade kommunen upp våra lokaler 2011. Vi miste både gemensamhetslokalerna och kontoret som alltså fanns på samma plats som brukarna bodde. Då föddes drömmen om att skaffa en fastighet där vi kunde ha både kontor och plats för gemenskap. Under alla år har vi varit försiktiga med pengar – det lilla årliga överskottet har behållits inom företaget och har vuxit till ett sparkapital som vi ville använda till något som alla fick glädje av. Jag ringde Lars Ekberg – näringslivschefen – kan vi få hjälp att hitta våra lokaler? Nja, sa han – den typen av lokaler finns det inte gott om. Ett par månader sedan hör han av sig – nu är HA huset till salu – kan det vara något? Tack för tipset Lars – nu ska vi snart, 17 juni, flytta in i vårt gröna trähus med så mycket historia i väggarna av slakteri, klubblokal och bostad. Discolampor, barer, svarta väggar och täckta fönster ersätts nu med ljusa väggar, dagsljus och hiss. Här ska det bli föreningsmöten, cafékvällar, studiecirklar, fester och mycket annat. Vi hoppas att föreningslivet hittar till oss och bidrar till att fylla huset med aktiviteter. Ett rum kan hyras ut som kontorsrum till ett annat företag eller förening.

Olga – en del av den sociala ekonomin

Olga är en del av den sociala ekonomin. Typiskt för företagen inom den sociala ekonomin är att de ägs av de som arbetar där eller de som brukar tjänsterna. Varje person har en röst. Vinst är eftersträvansvärt men behålls inom företaget eller som utdelning till delägarna som alltså är aktiva i företaget.

I Mölndal finns flera kooperativa företag, många av dem har Coompanion haft glädjen att få stötta i starten. Ett exempel är Returum som är ett socialt företag som skapar arbete för människor som varit utanför arbetsmarknaden och som driver secondhand butik i Kvarnbyn. Linnebackens förskola, en fantastisk verksamhet i det gamla Spinneriet i Lindome startades av tre erfarna pedagoger som tröttnat på att ägna tid åt möten och pappersarbete. Nu bedrivs pedagogiken med barnen i skog och mark. Kön till förskolan är lång trots avsaknad av både ipads och dataspel. 8 anställda och 35 barn arbetar i underbara lokaler med högt i tag och enorma fönster i den gamla spinnerisalen. Linneabacken är en av 10 kooperativa förskolor i Mölndal.
BIG är pionjärer som boendekooperativ i centrala Bifrost. I huset byggt 2006 finns 44 lägenheter. Hyresgästerna förvaltar själva huset, hela bottenvåningen används till gemenskap. Här finns husets hjärta, köket och matsalen där de flesta äter middag kl 18 lagad av veckans matlag. BIG är ett av Coompanions 90 medlemsföretag.

Socialt företagande i Mölndal

Till sist vill jag berömma Mölndals kommun som tagit beslutet att främja socialt företagande som en del av sitt näringspolitiska program. Nu ser jag fram emot ännu fler etableringar i kommunen av företag som bidrar till samhällsnytta genom att ha både affärsmässiga och sociala mål.

Coompanion vill gärna vara en del av den utvecklingen.

Eva Ternegren, ordförande i kooperativet Olga och företagsutvecklare på Coompanion.

Källa: https://www.molndal.se/4.c2d1e6e154e4284d85999b.html

En sommarhälsning

En liten sen sommarhälsning till er alla nu när redan hela Juni har gått. Hoppas att ni haft en skön midsommar och fått lite sol på er bland de spridda skurarna.

Lite kort om vad som hänt sedan sist:
Vi har fått en ny verksamhetschef som heter Lars-Magnus Hallsten och han är varmt välkommen till oss. Han började den 1 Juni så några av er kanske redan hunnit träffa honom? Han vill gärna lära känna alla anställda samt brukare, om det är något ni undrar så var inte rädda att kontakta honom, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
Vi som har träffat honom har bara gott att säga om honom.

Nu har hela kontors personlen flyttat in i Olga-huset på Toltorpsgatan 35, ni vet det gamla Hells Angels huset som de sålde med varm hand till oss. En av killarna där sade ju: Känns skönt att överlämna ”från hjul till hjul”.

Huset

Idag har vi varit i huset tillsammans med Mölndalsposten och Mäklarringen, det togs bilder och vi berättade lite om Olgas kommande verksamheter i huset.
Framförallt fick vi fina vitsord från Mäklarringen, de gillar vår inriktning inom verksamheten.
De har varit i kontakt med grannar i närheten och berörda myndigheter i Mölndals stad och alla är positiva till köpet, dock saknade de våran logga på huset. Men denna är beställd och kommer inom kort, vilket de uppskattade.
Även säljarna, Hells Angels, var positiva till köpet, de sa: ”Nu säljer vi huset ,från hjul till hjul!” Och de önskade oss lycka till, och vill vara med på invigningen.

Nu ser vi fram emot en trevlig artikel i Mölndalsposten

Aktuellt på Olga

Nu är det precis en månad kvar till vi flyttar in i vårt nya hus i Toltorpsdalen! 17 juni går flyttlasset till det fina gröna trähuset som snart ska fyllas av sociala aktiviteter och goda möten. Sedan blir det invigningsfest på sensommaren.

Vi har också en ny styrelse på plats som valdes på vårt årsmöte i april. Årsmötet var välbesökt och vi tog bland annat beslut om en årsredovisning som visade ett bra ekonomiskt resultat. Vi hälsar Zarah Rezai välkommen som ny styrelseledamot. Zarah är anställd sedan flera år på Olga som assistent.  Övriga i styrelsen har även tidigare varit ledamöter.

Gunilla Kolm, vår trogna och duktiga revisor sedan många år lämnade sitt uppdrag för en friare tillvaro – tack Gunilla för nyttiga och bra revisioner av vår ekonomi, det har känts tryggt med dig som ansvarsfull granskare! Lars-Magnus Frisk från Gran Thornton valdes till ny auktoriserad revisor.

Vår hemtjänstverksamhet fortsätter att växa – mycket glädjande. Vi har fått många nya brukare i april och maj och ni hälsas alla varmt välkomna, vi hoppas ni ska trivas med vårt kooperativ!

Mölndals startar nu ett näringslivspolitiskt program för flera sociala företag i kommunen.  Den 26/4 bjöd näringslivskontoret in till en kick-off kring programmet och Olga var inbjuden som en av talarna. Eva Ternegren berättade Olgas story som mix-kooperativ från starten 1995 till dagens situation med stark tillväxt av tjänsterna, nytt hus och ett hållbart koncept med nöjda brukare och växande antal anställda som medlemmar. Nu kommer vi att få skriva om oss i Mölndals stads nyhetsbrev i juni.

 

Eva Ternegren

Ordförande Kooperativet Olga

Olga firar 20 år

 

 

DSC_0664

En trollbindande föreläsning om Porterns historia fick vi av denne man på Carnegies.

 

 

Porterprovningen var ett mycket populärt inslag under kvällen

 

20150925_162832_resized

Även Björnar måste dricka fast de föredrar lite mer genomskinlig dryck

20150925_163232_resized (1)

Det fanns även plats för lite allvar och eftertänksamhet mellan dryckerna

DSC_0649

Vänskap frodades även om diskussionen om godaste porter höll på långt in på småtimmarna. På bilden ses Meg och Robin prata om bismaker i Carnegies porter

DSC_0655

Alltid de glada tjejerna Zaraha och Astrid

DSC_0660

Under dagen fick vi även en lektion dilemman som uppstår inom assistans.

 

lite bilder på vårt nya hus

IMG_2395

Här ser baksidan med dess två ingångar

IMG_2406

Entreplan med stora möjligheter för blandad aktivitet

IMG_2421

trappan upp är inte helt lämplig för alla

IMG_2423

övre plan med vårt tilltänkta kontor.

IMG_2416

fullt utrustat restaurangkök!!

IMG_2417

Källarnedgången är inte helt bra, däremot är ”predikostolen” ovanför väldigt ändamålsenlig vid möten

 

Olga har ett eget hus!

Efter en tids sökande har vi nu förverkligat drömmen om ett eget hus och hittat fastigheten som ska bli vår nya hemvist.  

Vi ser fram emot att snart få flytta till de nya större lokalerna som ligger på Toltorpsgatan 35 som kooperativet från den 1/9 2015 är ägare av.

Det fanns många skäl till valet av fastighet:

  • det centrala läget i Mölndal och närheten till våra brukare
  • närheten till kollektivtrafiken, flera busslinjer som går ofta
  • flera bilar kan parkeras gratis på tomten
  • huset är i gott skick
  • i huset ryms både funktionella kontorsrum, mötesrum och rum för samvaro i bottenvåningen.
  • ett rimligt pris

Om huset kan för övrigt sägas att det finns ett utrustat kök. Fastigheten består av två våningar och källare och en 600 kvadratmeter stor tomt. Boarea är 185 kvadratmeter + källare. Tre toaletter finns och ett badrum.

En del ombyggnader krävs, bland annat behöver ramper byggas och toaletten tillgänglighetsanpassas.

Tills vidare är vi kvar i nuvarande kontorslokaler på Pedagogen, kontraktet löper till 30/6 2016. Styrelsens avsikt är att om möjligt hyra ut lokalerna (på Pedagogen) i andra hand och kunna flytta in vårt eget hus under våren 2016 men några detaljplaner är inte klara. Vi vill vi gärna involvera anställda och medlemmar i hur huset ska användas och byggas om.

Tipsa också gärna om eventuella intressenter för våra nuvarande lokaler. Skicka eventuella förslag till styrelsen per post, lämna in på kontoret eller maila till Eva.Rudh@kooperativtetolga.se

Styrelsen har en planeringsdag kring huset den 1/9.

Kooperativet Olgas styrelse

 

Olga dagen 2014

20141119_180356

Så var det åter dags för den årliga Olgadagen. Denna dag styrde vi kosan till Kvarnbyn, dvs gamla Mölndal.  Kvällen började för de flesta i en den nyöppnade secondhand butiken Returum,( http://returum.wordpress.com/2014/07/30/hej-pa-er/ ) för att därefter avnjuta en vällagad middag och samkväm.200373

Så här vacker miljö fick vi uppleva under kvällen

375px-Lars_Gahrn

Lars Gahrn, Mycket intressant och kunnig föreläsare under kvällen.

20141119_191328

Ivrigt samtalande under den individuella frågesporten

20141119_190740-1

 

 

Alltid lika glada Randi och Liza

 

Får det lov att vara lite massage för trötta ryggar

DSC_0541